Selvom krisen de sidste år har kradset en del, så er der stadig skudt virksomheder op over det hele.
Måske er det nye og innovative idéer, men mange er også bare helt simple koncepter, som alle sammen har brug for, såsom tømrer, smed, bager, købmand osv. Ting vi alle har brug for, men som ikke nødvendigvis er nyt.
Fælles for de fleste virksomheder er, at det er de færreste der kan køres af en enkelt mand. Nogle kan og hatten af til dem, men hvis man gerne vil blive større og vækste, så handler det om at have et team af medarbejdere, der kan hjælpe med lige præcis dette.
Det er her din første medarbejder kommer ind i billedet, for før eller siden bliver du nødt til at ansætte nogen, hvis du gerne vil vokse dig stor.
Ansæt den rigtige
Når man skal finde sin første medarbejder, så handler det jo først og fremmest om at få fat i den rigtige person. Du har sandsynligvis en god idé om hvad det er for en position du gerne vil udfylde, men det kan være en god idé at skrive det ned på papir, hvis du er en lille smule i tvivl. Det kan gøre det både klart for dig og den person der ansøger.
Når du har styr på selve stillingen, så er det tid til at sende et opslag ud og vente på, at der er folk der ansøger. Afhængig af arbejdstiden, lønnen og typen af arbejde, så får du enten en million ansøgninger på en time eller et par stykker over et halvt år. Vær forberedt og hav en fornemmelse af markedet.
Derefter er det tid til at vælge de bedste kandidater og invitere dem ind til en samtale, så du kan får en fornemmelse af, om de vil fungere i din virksomhed.
En god jobsamtale er en kunst, men søg lidt rundt på nettet efter gode tips og tricks. Generelt så handler det bare om at man skal få svaret på de spørgsmål der er vigtige og sikre sig at personligheden er et match.
Sørg for at ansættelseskontrakten er i orden
Når du så har fundet den rigtige medarbejder, så er det endelig blevet tid til at ansætte din første medarbejder.
Hurra! Det er stort og bestemt ikke en nem proces, så det skal fejres. Dog skal du have det juridiske på plads først. Der skal nemlig skrives en ansættelseskontrakt, så du er sikker på, at du får hvad du er blevet lovet og vice versa. Det er en kontrakt der sikrer begge parters rettigheder, i tilfælde af at det ikke går helt efter planen.
Sørg for at alle ting er skrevet ned og snak eventuelt med din nyansatte medarbejder om hvilke emner han eller hun vil lægge vægt på. Er det lønnen, arbejdsområderne eller ferierettighederne der er de vigtige?
Sørg for at alle er enige og at det hele står skrevet klart. Hvis du har problemer og er i tvivl, så er det ikke dumme penge at smide efter en advokat, da du så er sikker på, at resultatet er godt.